• Dette er vinterdekktesten 2014 fra NAF

    wintertyre2014_7

    Det skal mer til enn pigger for å gi deg det livsviktige grepet på tøft, norsk vinterføre. Det viser Motors store vinterdekktest.

    I vinterdekktesten for 2014 har vi testet 13 piggdekk og 12 piggfrie dekk. For mer detaljerte opplysninger om hver dekk, klikk på linkene. Dette er dekkene og poeng:

    Piggdekk:
    Nokian Hakkapeliitta 8 – 8,8 poeng
    Continental ContiIceContact – 8,6 poeng
    Pirelli Ice Zero – 8,6 poeng
    Goodyear Ultra Grip Ice Arctic – 8,4 poeng
    Gislaved Nord Frost 100 – 8,3 poeng
    Hankook Winter I*Pike RS – 8,1
    Dunlop Ice Touch – 8,0
    Michelin X-Ice North 3 – 7,9 poeng
    Bridgestone Blizzak Spike-01 – 7,7 poeng
    Vredestein Arctrac – 7,5 poeng
    Jinyu Winter yw53 – 7,1 poeng
    Nordman 4 – 7,1 poeng
    Sunny Winter-Grip SN386 – 5,9 poeng

    Piggfrie dekk:
    Goodyear Ultra Grip Ice2 – 8,2 poeng
    Nokian Hakkapeliitta R2 – 8,2 poeng
    Continental ContiVikingContact 6 – 7,8 poeng
    Michelin X-Ice XI3 – 7,8 poeng
    Maxxis Arctictrekker – 7,7 poeng
    Bridgestone Blizzak WS70 – 7,3 poeng
    Sailun Ice Blazer WSL2 – 7,2 poeng
    Pirelli Icecontrol Winter – 7,2 poeng
    Dunlop SP Ice Sport – 6,8 poeng
    Vredestein Nord-Trac 2 – 6,7 poeng
    KumhoI´Zen KW31 – 6,6 poeng
    Sunny Snowmaster SN3830 – 6,1 poeng

    Nye regler gir flere pigger
    Nye piggregler tilsier at et dekk maksimalt skal ha 50 pigger per rullemeter. I praksis betyr dette i underkant av 100 pigger i et dekk med dimensjonen 205/55 R16. Men reglene har ett unntak: Produsenten kan sette inn flere pigger i dekket dersom de har tester som viser at det ikke medfører økt slitasje på veien. Resultatet er at Nokian har 190 pigger i sitt dekk, andre 170, mange 130 og enkelte helt ned i 95 pigger. De sistnevnte har større og tyngre pigger enn dekkene med mange pigger. Riktignok er det Nokian som er testvinneren blant piggdekkene, men på de neste plassene finner vi flere dekk med betydelig færre pigger. Både gummiblanding, mønster og den innvendige oppbygningen av dekket er viktig for å få gode prestasjoner.

    Store forskjeller i prestasjon
    Det er store forskjeller i prestasjoner mellom de beste og de dårligste dekkene i årets test. Også denne gang er det de såkalte premium-merkene som presterer aller best. Men blant de rimeligere dekkene vi har testet, er det flere som kommer ut med overraskende gode resultater. Et godt eksempel er piggfrie Maxxis, et taiwansk dekk, produsert i Kina. Det slår flere av sine mer kjente konkurrenter ned i støvlene. Du skal med andre ord orientere deg godt i dekkjungelen før du handler. La deg ikke blende av barske navn. Snowmaster høres ut som et dekk som passer glimrende på norske vinterveier. Sannheten er imidlertid at Sunny Snowmaster er så dårlig på is og snø at det ikke kan anbefales for norske forhold.

    Sjekk heller pris på dyrere dekk
    Det er også store prisforskjeller mellom dekkene. Men det hjelper ikke så mye at et dekk er billig dersom det gir deg usikre egenskaper. Norsk vinterføre er tross alt noe av det vanskeligste du kan kjøre på. Vårt tips er at du heller plukker deg ut et par gode dekk og sjekker prisen på disse hos tre-fire forhandlere. Da kan du ganske sikkert spare en tusenlapp eller to på fire dekk.